زادگاه فردوسی، در محاصره ساخت و سازها
ساعت ۱٠:۳٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٢/۳٠   کلمات کلیدی:

شهر فردوسی این‌روزها دوباره مورد ساخت و سازهای بی‌رویه قرار گرفته و روستاهایی که قرار بود از روی این شهر تاریخی بروند، ماندگار شدند و حتی قرار است برای گرمایش و امکانات رفاهی آن‌ها هم تدبیری شود. شاید بحث انتقال لوله‌های گاز از عرصه توس معلق است و می‌گویند منتفی شده اما سوبسید‌ها برای بهره‌برداری از برق، معضل دوباره ماندگاری این روستاهاست.

 
به گزارش CHN سال‌های 1383 و 84 بود که مردم سه روستای سفلا، علیا و اسلامیه با تجمع در کنار آرامگاه فردوسی مانع از ورود گردشگران شدند و از سازمان میراث فرهنگی خواستند تا نسبت به انتقال لوله‌های گاز به این سه روستای عرصه شهر توس ممانعت نکند. پیش از این و هنگام انتقال این لوله‌ها که باید از روی عرصه و حتی جاهایی که ساخت و ساز نشده و بکر مانده بگذرد، پایگاه میراث فرهنگی توس، مخالفت‌هایی را آغاز کرد و از آن تاریخ بحث‌های متعددی درباره سرنوشت این روستاها پدید آمد.
 
شهر توس در یک حصار تاریخی قرار گرفته است. دورتا درو این حصارها را روستاهایی فرار گرفته است که از این میان سه روستا (سفلا، علیا، اسلامیه) درست روی عرصه شهر تاریخی توس ساخته شده‌اند. این سه روستا ارزش تاریخی ندارند و حتی برخی از ساخت و سازهای انجام گرفته در آن‌ها با فضای فرهنگی توس تداخل دارد. بر همین اساس مقرر شد تا طی همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با وزارت مسکن، مکان جدیدی برای انتقال این سه روستا آماده شده و عرصه آزاد سازی شود.
 
انتقال لوله‌های گاز به این سه روستا، فرصتی برای ماندن اهالی آن روی عرصه تاریخی بود. بر همین اساس پایگاه میراث فرهنگی توس طی مخالفت خود خواستار انتقال آن‌ها شد و اعلام کرد که در صورت انتقال لوله‌های گاز،‌ که باید از میان عرصه عبور کنند، نه تنها زخمی دیگر بر آثار شهر توس وارد می‌‌شود که صرف هزینه‌های بی‌مورد، مانع از انتقال این روستا‌ها می‌شود.
 
اما روستا‌ئیان این مخالفت‌ها را تاب نیاوردند و دست به اعتراض زدند و خواستند که میراث فرهنگی دست از خواسته خود بردارد. اهالی این روستا‌ها در فصل سرد سرما نیاز به گرمایش داشتند و نقل و انتقال کپسول‌های گاز معضلات زیادی را برای آن‌ها به همراه می‌آورد.
 
در پی طرح انتقال روستاها از روی عرصه، مکان جدیدی جانمایی شد. شهرک الاهیه در نزدیکی مشهد که به گفته مسئولان میراث فرهنگی محل مناسبی برای این کار بود. طرح به وزارت مسکن داده شد اما به گفته کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، وزارت مسکن پس از بررسی‌ها و ارائه دلایلی با این طرح موافقت نکرد.
 
هرچند گفته می‌شود که سازمان میراث فرهنگی در حال حاضر با ارسال مبالغی در طول سال، تلاش می‌کند تا با تملک زمین‌ها عرصه را آزاد‌سازی کند اما هنوز بخش زیادی از سه روستای یاد شده روی عرصه است.
 
در کنار روستاها باغات توس قرار گرفته‌اند. در گذشته هم به همین شکل بود. باغ‌ها حصار میان ساکنین توس با بیرون از این شهر تاریخی بود. گفته می‌شود این باغات در هنگام حمله اشرار و غارتگران، محل پناه همشهریان فردوسی بود و حتی از میوه‌های این باغ‌ها برای معاش خود نیز استفاده می‌کردند.
 
امروز این باغات محل مناسبی برای گسترش این سه روستا شده است. به گفته کارشناسان نه تنها ساخت و سازها به شکلی جدی در این روستا‌ها آغاز شده که حتی از قوانین مربوط به میراث فرهنگی نیز تخطی می‌شود و ساختمان‌هایی به ارتفاع سه یا چهارطبقه نیز ساخته می‌شود. این در حالی است که ارتفاع مجاز در این سه روستا، یک طبقه بوده است.
 
به گفته کارشناسان میراث فرهنگی هیچ ناظری در حال حاضر، برای کنترل این ساخت و سازها وجود ندارد. و این موضوه به شکل بی‌رویه‌ای ادامه دارد.
 
از سوی دیگر گاز رسانی منتفی شده اما سوبسید‌هایی برای برق منطقه در نظر گرفته شده که باعث می‌شود روستاییان عرصه تاریخی شوش با هزینه برق کمتر، گرمایش محیط خود را تامین کنند. به گفته کارشناسان این امر باعث ماندگاری بیشتر اهالی روستا می‌شود.
 
کاوش‌هایی که برای توس مضرر است
کهن‌دژ توس شامل چهاردیوار و برج است که محدوده میانی این حصار تا کنون کاوش نشده بود. سازمان میراث فرهنگی طی طرحی گودبرداری و کاوش در این محدوده را آغاز کرد، اما همین امر که در بستر برنامه‌ریزی شده می‌تواند به ارگ توس جلوه دیگری بدهد، مورد انتقاد برخی کارشناسان قرار گرفته است.
 
کارشناسان معتقدند که هنوز برای مرمت بخش‌های کاوش شده که گفته می‌شود برخی از آن‌ها به دوره سلجوقی مربوط می‌شود، فکر مرمتی نشده و ترانشه‌های باستان‌شناسی مثل چاله‌های بزرگ در جای خود باقی‌مانده‌اند.
 
آب باران در این به اصطلاح ترانشه‌ها جمع می‌شود و رطوبت مرکزی کهن‌دژ را بالا برده است. همین امر باعث رانش دیوارهای اطراف دژ شده و برج‌ها را در معرض خطر قرار داده است. گفته می‌شود که اکنون دیوارها کمی رانش داشته و احتمال فرو ریختن بخش‌هایی از آن‌ها وجود دارد.
 
در حال حاضر آنچه اهمیت دارد ثبت جهانی زادگاه فردوسی است. این ساخت و سازها و این دخالت‌ها در عرصه و حریم شهر تاریخی توس، مانع از ثبت جهانی آن می‌شود. ثبت جهانی زادگاه فردوسی، ثبت جهانی یکی از بزرگترین حماسه‌سرایان و اسطوره‌پردازان جهان است.

تخریب بخشی از پل تاریخی ساروق تکاب
ساعت ٧:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٢/۱۸   کلمات کلیدی:

قسمتی از پل تاریخی ساروق تکاب بر اثر بارش باران تخریب شد.

به گزارش مهر در تکاب، پل ساروق قدیمی ترین پل شهرستان تکاب است که در دوره صفویه بر روی یکی از سرشاخه های زرینه رود در این شهرستان احداث شده است و 88 متر طول، شش متر و 40 سانتی متر عرض دارد و از مصالحی چون گچ و آهک ساخته شده است.

بارش های بهاری اخیر در شهرستان تکاب و طغیان رودخانه ها علاوه بر وارد کردن خساراتی به منازل مسکونی بخشی از این پل تاریخی را نیز تخریب کرد.

پل ساروق در سالهای 74 و 75 با همکاری ادارات کل راه و ترابری و میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مرمت و بازسازی شده بود.

این اثر تاریخی به شماره 6165 در سال 81 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و در صورت عدم مرمت و بازسازی امکان تخریب کامل آن وجود دارد. 


قوچان، شهری با ریشه ‌های باستانی
ساعت ۱:٢٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٢/۱٠   کلمات کلیدی:

قوچان همان شهر باستانی است که بسیاری آن را همان شهر باستانی اشک یا ارسکه می‌دانند. قوچان همچنین بر اساس مستندات تاریخی در حدود 250 سال پیش از میلاد در متون تاریخی به اسامی آساگ یا اساک و ... نامیده می‌شده است. برخی معتقدند این شهر باستانی نام‌های دیگری نیز دارد و نام اصلی این شهر در گذشته خَبوشان بوده‌است.

اما گذشته از نام‌های تاریخی این شهر بازدید از این شهر باستانی از آن رو به عنوان یک پیشنهاد می‌تواند مورد توجه قرار گیرد که از نقطه نظر گردشگری طبیعی و البته گردشگری روستایی دو نقطه هدف مهم گردشگری به شمار می‌رود.

برای مسافرانی که به دنبال سوغاتی‌های منحصر به فرد از شهرهایی همچون قوچان می‌گردند باید گفت که انگور و شیره انگور قوچان این روزها دیگر نامی جهانی به خود گرفته است.

البته در این میان نمی‌توان از سیب درختی منطقه اوغاز باجگیران که یکی از شهرهای مهم این استان است چشم پوشید. برخی از مسافرین که از قوچان گذر کرده‌اند معتقدند که پنیر کردی این شهرستان که به شیوه‌ای سنتی تهیه می‌شود مزه‌ای منحصر به فرد دارد که نمی‌توان بسادگی از آن گذشت.

البته جاجیم مخصوص این شهر را که نوعی پارچه زبر و رنگی این منطقه است و مردم محلی از آن نوعی کت به نام چوخه تهیه می‌کنند نیز از سوغاتی‌های بسیار سنتی این شهر به شمار می‌رود. این پوشش تفاوت خاصی با دیگر کت‌های دنیا دارد زیرا با این کت به هیچ مجلسی نمی‌توان پا گذاشت و تنها با آن می‌توان کشتی چوخه گرفت!!

نام چوخه به میان آمد، تا یادمان نرفته باید در مورد مسابقات مهم کشتی باچوخه این شهر که در تمام کشور نام و نشانی پیدا کرده است، نیز صحبت کنیم.

اگر در بهار یا اوایل تابستان گذرتان به این شهر زیبای ییلاقی افتاد پیشنهاد می‌شود حتما سری به مسابقات کشتی با چوخه که در این شهرستان برگزار می‌شود بزنید تا ببینید که حس زیبای ترکیب ورزش با زندگی روزمره چطور در سطر سطر زندگی مردمان این شهرستان زیبای کشورمان وجود دارد.

از سویی دیگر قوچان یکی از شهرهای مهم کشورمان در موسیقی نواحی به شمار می‌رود. گوش دادن به نوای دلنشین دو تار نوازانی که شاید اگر بخت یارتان باشد در گذر به این شهر صدای سازشان به گوشتان بخورد بهترین پیشنهاد برای بازدید از این شهر است.

استاد حاج قربان سلیمانی،‌ استاد حاج حسین یگانه و استاد اسماعیل ستارزاده از بزرگ‌ترین استادان موسیقی نواحی کشورمان هستند که صدای سازشان همیشه در کوچه کوچه این شهر به گوش می‌رسد.از دیگر پیشنهاد‌های بازدید در قوچان می‌توان به بازدید از موزه مردم‌شناسی این شهر در کنار زیارت آستان متبرکه امامزاده سلطان‌ابراهیم(ع) اشاره کرد. اگر به قوچان رفتید حتما سری به آرامگاه آقانجفی قوچانی نویسنده نام آشنای کتاب معروف سیاحت غرب و شرق بزنید که در این شهر به خاک سپرده شده است.

راستی در یک مسافرت یک روزه به اطراف این شهرستان زیبا می‌توانید سری به مناظر طبیعی آبشار و دره سراب،‌ آبگرم شهر کهنه،‌ دره شمخال و سد تبارک‌آباد نیز بزنید.

تا یادمان نرفته باید گفت که قوچان 4 بازار مهم سنتی دارد که در یک میدان به هم می‌رسند. قوچان، مشهد، سبزوار و عشق‌آباد نام این بازارهاست که در آنها می‌توان بهترین و زیباترین و البته ارزان‌ترین سوغاتی‌های این شهرستان را خرید.


10 کشف برتر باستان‌شناسی سال 2009
ساعت ۱:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٢/۱٠   کلمات کلیدی:

ظرفی سفالی منقوش به یکی از رباعیات خیام به‌عنوان یکی از 10 کشف برتر جهان در سال 2009 میلادی معرفی شد.

 

به گزارش ایسنا، سایت مجله‌ باستان‌شناسی که مقر آن در شهر نیویورک است و با مؤسسه‌های معتبر دانشگاهی فعال در این حوزه همکاری دارد، در گزارشی به بررسی 10 کشف باستان‌شناسی مهم سال جاری میلادی که آخرین روزهای آن را سپری می‌کنیم، پرداخته و هریک از این کشف‌های تاریخی را زمینه‌ساز تحقیقات جدید در تاریخ بشری دانسته است. این سایت 10 کشف برتر را به این ترتیب اعلام کرده است:

 

1 - کشف جواهرات تاریخی، بویژه یک ماسک زیبا در مقبره‌ی یکی از حکم‌رانان تمدن مایا در شهری در شمال پرو با قدمتی بین 1100 تا 1900 سال.

2 - کشف شواهدی در شمال قزاقستان مبنی بر رام کردن اسب در 5500 سال پیش که یافته‌های پیشین را در این زمینه با چالش‌های جدی مواجه کرد.

3 - کشف بقایای کانال‌های تاریخی 3200 ساله در منطقه‌ی آریزونای آمریکا که به پرسش‌های محققان درباره‌ی چگونگی زراعت در صحراهای این منطقه در چهارهزار سال پیش پاسخ داد.

4 - کشف بزرگ‌ترین گنجینه‌ی باقی‌مانده از آنگلوساکسون که تاکنون کشف شده است. این گنجینه شامل 1500 شیء ساخته‌شده از طلا با چندهزار سال قدمت است که به‌طور تصادفی در مزرعه‌ای در جنوب شرقی انگلیس کشف شد.

5 - کشف سیستم آب‌رسانی منحصربه‌فرد شهر تاریخی ال‌میرادور (El Mirador) در منطقه‌ی جنگلی شمال گوآتمالا که قدمتی 2200 ساله دارد.

6 - کشف بقایای قدیمی‌ترین باغ وحش جهان در نزدیکی پایتخت تمدن مصر باستان، در جنوب رود نیل و در منطقه‌ی تاریخی لکسور با قدمتی نزدیک به شش‌هزار سال که در آن، بقایای استخوان‌های حیوانات از جمله سگ، گربه‌ی وحشی، فیل، انواع پرندگان و برخی حیوانات ناشناخته کشف شدند.

7 - کشف مقبره‌ی چهار زن در شهر تاریخی پترا (Petra) اردن که در سال‌های سیاه تمدن یونان باستان در قالب یک مراسم مذهبی دار زده و همراه زیورآلاتی ساخته‌شده از طلا، نقره، برنز و عاج فیل دفن شده‌اند.

8 - کشف شواهدی از مسمومیت سربازان رومی در بیش از دوهزار سال پیش با بررسی بقایای استخوان‌های 20 سرباز رومی که در دهه‌ی 30 میلادی اجساد آن‌ها در ویرانه‌های قلعه‌ای در منطقه‌ی دورا (Dura) در شرق سوریه کشف شدند. قبلا تصور می‌شد، این سربازان بر اثر کمبود هوا به‌دلیل ریزش تونل مرده‌اند.

9 - کشف بقایای کاخی دوهزار ساله باقی‌مانده از تمدن یونان باستان در منطقه‌ی کوبان (Kuban) روسیه در سواحل دریای سیاه که در آن، آثار تاریخی زیادی از جمله 300 سکه‌ی طلا به‌دست آمدند.

10 - کشف بخشی از یک ظرف سفالی منقوش در بیت‌المقدس که روی آن، بخشی از یکی از رباعیات خیام، شاعر ایرانی که حدود هزار سال پیش می‌زیسته، نقش بسته است. طبق بررسی‌های کارشناسان، از این ظرف سفالی در قرن‌های 12 و 13 میلادی برای نگهداری روغن استفاده می‌شده است.


معبد آناهیتا یادگاری از دوران باستان
ساعت ۱:٢٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٢/۱٠   کلمات کلیدی:

معبد باشکوه آناهیتا یکی از بناهای عظیم و منحصر به فرد دوران قبل از اسلام در کنگاور است که هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی را جذب می کند.آن‍‍ا‌ه‍ی‍ت‍‍ا ب‍ر‌اس‍‍اس‌ م‍ت‍ون‌ ت‍‍اری‍خ‍‍ی‌ ف‍رش‍ت‍ه‌ و ن‍گ‍‍ه‍ب‍‍ان‌ ‌آب‌، ف‍ر‌او‌ان‍‍ی‌ ، زی‍ب‍‍ای‍‍ی‌ و ب‍‍ارور‌ی‌ و در ن‍زد ‌ای‍ر‌ان‍ی‍‍ان‌ د‌ار‌ا‌ی‌ م‍ق‍‍ام‌ ب‍ل‍ن‍د و ‌ارج‍م‍ن‍د‌ی‌ ب‍وده‌ ‌اس‍ت.

برای نخستین بار در سال 1937 میلادی «ایزدور خاراکسی» در کتاب «ایستگاه ها و چاپارخانه های پارت» از کنگاور با عنوان «کنکوبار» نام برده و بنای تاریخی آن را معبد و پرستشگاهی برای الهه آرتمیس دانسته است.

هر ساله در ایام تعطیلات نوروز و تابستان هزاران گردشگر داخلی ساعاتی را به دیدن این بنای عظیم دوران کهن ایران زمین اختصاص می دهند.معبد آناهیتای کنکاور بعد از مجموعه آثار تاریخی بیستون و آثار دوران ساسانی در طاق بستان کرمانشاه، بیشترین بازدید کننده را در طول سال به خود اختصاص داده است.

عظمت ستونهای بکار رفته در این بنای سنگی هر بازدید کننده ای را متحیر کرده و ناخودگاه آنها را به یاد تخت جمشید یا بنای پارسه در فارس می اندازد.قطر ستونهای بکار رفته در این بنا چند برابر ستونهای تخت جمشید فارس می باشد ولی از لحاظ ارتفاع بسیار کوتاهتر از آنها است.

م‍‍ع‍ب‍د ‌آن‍‍ا‌ه‍ی‍ت‍‍ا ‌ب‍‍ا 4.6 ‌ه‍ک‍ت‍‍ار وس‍‍ع‍ت‌ ب‍ر پ‍ش‍ت‌ ص‍خ‍ره‌ ‌ا‌ی‌ م‍ش‍رف‌ ب‍ه‌ دش‍ت‌ ک‍ن‍گ‍‍اور در 90 کیلومتری شرق کرمانشاه ب‍ن‍‍ا ش‍ده‌ ‌اس‍ت.

م‍ورخ‍ی‍ن‌ ‌اح‍د‌اث‌ ‌ای‍ن‌ ب‍ن‍‍ا ر‌ا ب‍ه‌ س‍ه‌ دوره‌ ‌ه‍خ‍‍ام‍ن‍ش‍‍ی‌، ‌اش‍ک‍‍ان‍‍ی‌ و س‍‍اس‍‍ان‍‍ی‌ ن‍س‍ب‍ت‌ د‌اده‌ ‌ان‍د برخی‌ محققان‌ ‌آن‌ ر‌ا ک‍‍اخ‌ ن‍‍ات‍م‍‍ام‍‍ی‌ ‌از خ‍س‍رو پ‍روی‍ز د‌ان‍س‍ت‍ه‌ ‌ان‍د.‌

از دوره‌ ‌اش‍ک‍‍ان‍‍ی‌ ن‍ی‍ز ‌آث‍‍ار‌ی‌ ش‍‍ام‍ل‌ س‍ف‍‍ال‍ی‍ن‍ه، ق‍ب‍ور و ن‍و‌ع‌ ت‍دف‍ی‍ن‌ ب‍وی‍ژه‌ س‍ک‍ه‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ ک‍ش‍ف‌ ش‍ده‌ در قبور این معبد به دست آمده است.

پ‍رس‍ت‍ش‍گ‍‍اه‌ ‌آن‍‍ا‌ه‍ی‍ت‍‍ا م‍‍ان‍ن‍د دی‍گ‍ر ب‍ن‍‍ا‌ه‍‍ای‍‍ی‌ ک‍ه‌ ب‍ر ب‍ل‍ن‍د‌ی‌ س‍‍اخ‍ت‍ه‌ م‍‍ی‌ ش‍ود ب‍‍ا ‌اس‍ت‍ف‍‍اده‌ ‌از ش‍ی‍وه‌ ص‍ف‍ه‌ س‍‍از‌ی‌ ب‍ن‍‍ا ش‍ده‌ ‌اس‍ت‌، ‌ای‍ن‌ ش‍ی‍وه‌ در دور‌ان‌ ت‍‍اری‍خ‍‍ی‌ در ف‍لات‌ ‌ای‍ر‌ان‌ م‍ت‍د‌اول‌ ب‍وده‌ و در دوره‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ ب‍‍ع‍د ‌ه‍م‌ رو‌اج‌ د‌اش‍ت‍ه‌ ‌اس‍ت‌.

آناهیتا براساس متون تاریخ فرشته و نگهبان آب ، فراوانی ، زیبایی و باروری و در نزد ایرانیان دارای مقام بلند و ارجمندی بوده است.

 ب‍ن‍‍ا‌ی‌ ت‍‍اری‍خ‍‍ی‌ م‍‍ع‍ب‍د ‌آن‍‍ا‌ه‍ی‍ت‍‍ا ب‍ر پ‍ش‍ت‌ ص‍خ‍ره‌ ‌ا‌ی‌ ق‍ر‌ار گ‍رف‍ت‍ه‌ ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ ب‍ل‍ن‍دت‍ری‍ن‌ ن‍ق‍طه‌ ‌آن‌ 32 م‍ت‍ر ‌ارت‍ف‍‍ا‌ع‌ د‌ارد، ‌ای‍ن‌ ب‍ن‍‍ا د‌ار‌ا‌ی‌ 220 م‍ت‍ر طول‌ و 201 م‍ت‍ر ‌ع‍رض‌ ‌اس‍ت‌ و ض‍خ‍‍ام‍ت‌ دی‍و‌ار م‍ح‍ی‍ط‍ی‌ ‌آن‌ ب‍ه‌ 18.5 م‍ت‍ر م‍‍ی‌ رس‍د.

برای نخستین بار در سال 1937 میلادی «ایزدور خاراکسی» در کتاب «ایستگاه ها و چاپارخانه های پارت» از کنگاور با عنوان «کنکوبار» نام برده و بنای تاریخی آن را معبد و پرستشگاهی برای الهه آرتمیس دانسته است.

‌از ق‍رن‌ س‍وم‌ ‌ه‍ج‍ر‌ی‌ ب‍ه‌ ب‍‍ع‍د م‍ورخ‍ی‍ن‌ و ج‍‍غ‍ر‌اف‍‍ی‌ ن‍وی‍س‍‍ان‌ م‍س‍ل‍م‍‍ان‌ در س‍ف‍رن‍‍ام‍ه‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ خ‍ود ‌از ک‍ن‍گ‍‍اور ب‍‍ا ‌ع‍ن‍‍اوی‍ن‍‍ی‌ چ‍ون‌ ق‍ص‍ر‌ال‍ل‍ص‍وص‌ (ک‍‍اخ‌ دزد‌ان) ، ق‍ص‍ر ، گ‍ردش‍گ‍‍اه‌ م‍خ‍ص‍وص‌ خ‍س‍رو ، گ‍ردش‍گ‍‍اه‌ پ‍روی‍ز و ک‍‍اخ‌ خ‍س‍رو ی‍‍اد ک‍رده‌ ‌ان‍د.

در ی‍ک‍‍ی‌ دو ق‍رن‌ ‌اخ‍ی‍ر س‍ی‍‍اح‍‍ان‌، م‍ورخ‍ی‍ن‌ و ب‍‍اس‍ت‍‍ان‌ ش‍ن‍‍اس‍‍ان‌ ‌غ‍رب‍‍ی‌ ‌از‌ ای‍ن‌ ب‍ن‍‍ا ب‍ه‌ ‌ع‍ن‍‍اوی‍ن‍‍ی‌ چ‍ون‌ معبد خورشید ، م‍‍ع‍ب‍د ی‍ون‍‍ان‍‍ی‌ ، ‌ع‍م‍‍ارت‌ ی‍ون‍‍ان‍‍ی‌ ، م‍‍ع‍ب‍د‌آن‍‍ائ‍ی‍ت‍س‌ ، م‍‍ع‍ب‍د دی‍‍ان‌ و م‍‍ع‍ب‍د ‌آن‍‍ا‌ه‍ی‍ت‍‍ا ن‍‍ام‌ ب‍رده‌ و ت‍‍اری‍خ‌ ‌آن ر‌ا ب‍ه‌ دوره‌ س‍ل‍وک‍‍ی‌ و ی‍‍ا‌ اش‍ک‍‍ان‍‍ی‌ ن‍س‍ب‍ت‌ د‌اده‌ ‌ان‍د.

ب‍‍ا ‌ه‍م‍ی‍ن‌ ف‍رض‍ی‍‍ات‌ در س‍‍ال‌ 1347 ش‍م‍س‍‍ی‌ ک‍‍اوش‍‍ه‍‍ا‌ی‌ ب‍‍اس‍ت‍‍ان‍ش‍ن‍‍اس‍‍ی‌ ب‍‍ا ‌ه‍م‍ت‌ ب‍‍اس‍ت‍‍ان‌ ش‍ن‍‍اس‍‍ان‌ و م‍ح‍ق‍ق‍ی‍ن‌ ‌ای‍ر‌ان‍‍ی‌ ‌آ‌غ‍‍از ش‍د ک‍ه‌ ت‍‍ا سالهای گذشته ن‍ی‍ز ‌اد‌ام‍ه‌ داشت.‌

ت‍‍اب‍وت‍‍ه‍‍ا و خ‍م‍ره‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ س‍ف‍‍ال‍‍ی‌ دف‍ن‌ ‌اج‍س‍‍اد م‍رب‍وط ب‍ه‌ دوره‌ ‌اش‍ک‍‍ان‍ی‍‍ان‌ در اثر کاوش های باستان شناسی در پ‍‍ا‌ی‌ دی‍و‌اره‌ ش‍رق‍‍ی‌ ب‍ن‍‍ا‌ی‌ ک‍ن‍گ‍‍اور ب‍ه‌ دس‍ت‌ ‌آم‍د‌ و س‍ک‍ه‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ م‍رب‍وط ب‍ه‌ ‌ای‍ن‌ دور‌ان‌ ‌از «ف‍ر‌ه‍‍اد ‌اول‌» (181 - 174 ق‍ب‍ل‌ ‌از م‍ی‍لاد) و «‌ارد» (56 - 37 ق‍ب‍ل‌ ‌از م‍ی‍لاد) در‌ ای‍ن‌ ق‍ب‍ور ک‍ش‍ف‌ ش‍د‌.

‌از دوره‌ س‍‍اس‍‍ان‍‍ی‌ و دور‌ان‌ م‍خ‍ت‍ل‍ف‌ ‌اس‍لام‍‍ی‌ (ش‍‍ام‍ل‌ ‌او‌ای‍ل‌ ‌اس‍لام‌ ، دوره‌ س‍ل‍ج‍وق‍‍ی‌ ، ‌ای‍ل‍خ‍‍ان‍‍ی‌ ، ص‍ف‍وی‍ه‌ و ق‍‍اج‍‍اری‍ه‌ ‌آث‍‍ار م‍خ‍ت‍ل‍ف‍‍ی‌ ‌از لای‍ه‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ ب‍‍اس‍ت‍‍ان‍‍ی‌ ‌ای‍ن‌ ت‍پ‍ه‌ ب‍دس‍ت‌ ‌آم‍ده‌ ‌اس‍ت‌.

ب‍ن‍‍ا‌ی‌ ت‍‍اری‍خ‍‍ی‌ م‍‍ع‍ب‍د ‌آن‍‍ا‌ه‍ی‍ت‍‍ا ب‍ر پ‍ش‍ت‌ ص‍خ‍ره‌ ‌ا‌ی‌ ق‍ر‌ار گ‍رف‍ت‍ه‌ ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ ب‍ل‍ن‍دت‍ری‍ن‌ ن‍ق‍طه‌ ‌آن‌ 32 م‍ت‍ر ‌ارت‍ف‍‍ا‌ع‌ د‌ارد ، ‌ای‍ن‌ ب‍ن‍‍ا د‌ار‌ا‌ی‌ 220 م‍ت‍ر طول‌ و 201 م‍ت‍ر ‌ع‍رض‌ ‌اس‍ت‌ و ض‍خ‍‍ام‍ت‌ دی‍و‌ار م‍ح‍ی‍ط‍ی‌ ‌آن‌ ب‍ه‌ 18.5 م‍ت‍ر م‍‍ی‌ رس‍د.

ب‍ر‌اس‍‍اس‌ م‍د‌ارک‌ و ش‍و‌ا‌ه‍د ب‍ه‌ دس‍ت‌ ‌آم‍ده‌ ‌از ک‍‍اوش ه‍‍ا‌ی‌ ب‍‍اس‍ت‍‍ان‌ ش‍ن‍‍اس‍‍ی‌ ب‍ر ف‍ر‌از ‌ای‍ن‌ ب‍ن‍‍ا ردی‍ف‍‍ی‌ ‌از س‍ت‍ون‍‍ ه‍‍ا‌ی‌ س‍ن‍گ‍‍ی‌ ب‍رپ‍‍ا ب‍وده‌ ک‍ه‌ ‌آث‍‍ار م‍وج‍ود در ب‍خ‍ش‌ ش‍م‍‍ال‌ ‌غ‍رب‍‍ی‌ ‌آن‌ ک‍م‍ک‌ م‍وث‍ر‌ی‌ در ش‍ن‍‍اس‍‍ای‍‍ی‌ م‍ش‍خ‍ص‍‍ات‌ ب‍ن‍‍ا و در ن‍ت‍ی‍ج‍ه‌ م‍رم‍ت‌ ‌آن‌ ک‍رده‌ ‌اس‍ت‌.

 عظمت ستونهای بکار رفته در این بنای سنگی هر بازدید کننده ای را متحیر کرده و ناخودگاه آنها را به یاد تخت جمشید یا بنای پارسه در فارس می اندازد.

ستون ها دارای 3.54 متر ارتفاع شامل س‍رس‍ت‍ون ‌، م‍ی‍‍ان‌ س‍ت‍ون‌ و پ‍‍ای‍ه‌ س‍ت‍ون‌ ‌ه‍س‍ت‍ن‍د و ف‍‍اص‍ل‍ه‌ م‍ح‍ور‌ی‌ ‌ای‍ن‌ س‍ت‍ون ه‍‍ا ن‍س‍ب‍ت‌ ب‍ه‌ ی‍ک‍دی‍گ‍ر 4.75 م‍ت‍ر م‍‍ی‌ ب‍‍اش‍د.

ورود ب‍ه‌ ب‍ن‍‍ا ب‍ه‌ وس‍ی‍ل‍ه‌ پ‍ل‍ک‍‍ان‌ دو طرف‍ه‌ ‌ا‌ی‌ ک‍ه‌ در ج‍ب‍‍ه‍ه‌ ج‍ن‍وب‍‍ی‌ ت‍‍ع‍ب‍ی‍ه‌ ش‍ده‌ و ق‍‍اب‍ل‌ م‍ق‍‍ای‍س‍ه‌ با پلکان ورودی کاخ آپادانا در تخت جمشید فارس صورت می گرفته است.

در ‌از‌ا‌ی‌ ‌ه‍ر پ‍ل‍ه‌ 4.15 م‍ت‍ر، پ‍‍ه‍ن‍‍ا‌ی‌ ک‍ف‌ پ‍ل‍ه‌ 32 س‍‍ان‍ت‍‍ی‌ م‍ت‍ر و م‍ی‍‍ان‍گ‍ی‍ن‌ ‌ارت‍ف‍‍ا‌ع‌ پ‍ل‍ه‌ ‌ه‍‍ا 12 س‍‍ان‍ت‍‍ی‌ م‍ت‍ر ‌اس‍ت‌، اک‍ن‍ون‌ 26 س‍ن‍گ‌ پ‍ل‍ه‌ در ج‍ب‍‍ه‍ه‌ ش‍رق‍‍ی‌ و ‌غ‍رب‍‍ی‌ ب‍ر ج‍‍ا‌ی‌ ‌اص‍ل‍‍ی‌ ب‍ر پ‍‍ا م‍‍ان‍ده‌ ‌اس‍ت‌.

س‍ن‍گ‌ پ‍ل‍ه‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ ف‍رو ری‍خ‍ت‍ه‌ دو طرف‌ ن‍ش‍‍ان‍گ‍ر ‌آن‌ ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ ت‍‍ع‍د‌اد پ‍ل‍ه‌ ‌ه‍‍ا ب‍ه‌ م‍ر‌ات‍ب‌ ب‍ی‍ش‌ ‌از 26 ‌ع‍دد ‌اس‍ت‌ و ت‍‍اک‍ن‍ون‌ ت‍‍ع‍د‌اد‌ی‌ ‌از ‌ای‍ن‌ س‍ن‍گ‌ پ‍ل‍ه‌ ‌ه‍‍ا ش‍ن‍‍اس‍‍ای‍‍ی‌ ش‍ده‌ ‌اس‍ت‌.

‌اد‌ام‍ه‌ دی‍و‌ار در ش‍م‍‍ال‌ ش‍رق‍‍ی‌ پ‍ل‍ک‍‍ان‌ دی‍گ‍ر‌ی‌ ق‍ر‌ار د‌ارد ک‍ه‌ ب‍ه‌ ت‍خ‍ت‍گ‍‍اه‌ ‌اول‍ی‍ه ‌‌ای‍ن‌ ج‍ب‍‍ه‍ه‌ م‍ن‍ت‍‍ه‍‍ی‌ م‍‍ی‌ ش‍ود ک‍ه‌ ی‍ک‍‍ی‌ ‌از ر‌ا‌ه‍‍ه‍‍ا‌ی‌ دس‍ت‍رس‍‍ی‌ ب‍ه‌ ‌ای‍ن‌ ‌اث‍ر ت‍‍اری‍خ‍‍ی‌ ب‍وده‌ ‌اس‍ت‌.در ب‍خ‍ش‌ م‍رک‍ز‌ی‌ م‍‍ع‍ب‍د، دی‍و‌ار‌ی‌ م‍ح‍ک‍م‌ و ‌اس‍ت‍و‌ار در ج‍‍ه‍ت‌ ش‍رق‍‍ی‌ ‌غ‍رب‍‍ی‌ ب‍ر پ‍‍ا ش‍ده‌ ک‍ه‌ د‌ار‌ا‌ی‌ 94 م‍ت‍ر طول‌ و 9 م‍ت‍ر ض‍خ‍‍ام‍ت‌ ‌اس‍ت‌.

ن‍م‍‍ا‌ی‌ ‌آن‌ گ‍چ‌ ‌ان‍دود ‌اس‍ت‌ و گ‍وش‍ه‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ ج‍ن‍وب‌ ‌غ‍رب‍‍ی‌ و ج‍ن‍وب‌ ش‍رق‍‍ی‌ ‌ای‍ن‌ دی‍و‌ار در ج‍ه‍ت‌ ش‍م‍‍ال‌ ‌اد‌ام‍ه‌ د‌اش‍ت‍ه‌ ‌اس‍ت‌ ، در پ‍‍ا‌ی‌ دی‍و‌ار ‌آب‍ر‌ا‌ه‍ه‌ ‌ا‌ی‌ ب‍ر رو‌ی‌ ص‍خ‍ره‌ ج‍‍ه‍ت‌ ‌ه‍د‌ای‍ت‌ ‌آب‌ ج‍‍اس‍‍از‌ی‌ ش‍ده‌ ‌است‌.سنگ های بکار رفته‌ در ب‍ن‍‍ا‌ی‌ م‍‍ع‍ب‍د ‌آن‍‍ا‌ه‍ی‍ت‍‍ا ‌از م‍‍ع‍‍ادن‌ ‌اطر‌اف‌ ک‍ن‍گ‍‍اور ک‍ه‌ ف‍‍اص‍ل‍ه‌ ‌ا‌ی‌ ن‍ه‌ چ‍ن‍د‌ان‌ دور د‌ارد ‌اس‍ت‍خ‍ر‌اج‌ م‍‍ی‌ ش‍ده‌ ‌اس‍ت‌.

‌اک‍ن‍ون‌ وج‍ود س‍ن‍گ‍‍ه‍‍ا‌ی‌ ن‍ی‍م‍ه‌ ت‍ر‌اش‌ م‍ی‍‍ان‌ س‍ت‍ون‌، س‍ن‍گ‌ ن‍م‍‍ا، پ‍‍ای‍ه‌ س‍ت‍ون‌ و دی‍گ‍ر ‌ع‍ن‍‍اص‍ر س‍ن‍گ‍‍ی‌ ن‍ش‍‍ان‌ ‌از ‌آم‍‍اده‌ س‍‍از‌ی‌ س‍ن‍گ‍‍ه‍‍ا‌ی‌ زب‍ره‌ ت‍ر‌اش‌ ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ پ‍س‌ ‌از ح‍م‍ل‌ در م‍ح‍ل‌ ب‍رپ‍‍ای‍‍ی‌ ص‍ی‍ق‍ل‌ م‍‍ی‌ ش‍ده‌ ‌اس‍ت‌.

ت‍‍ع‍د‌اد‌ی‌ ‌از ‌ای‍ن‌ م‍‍ع‍‍ادن‌ ک‍ه‌ در ج‍‍ه‍‍ات‌ م‍خ‍ت‍ل‍ف‌ م‍‍ع‍ب‍د ق‍ر‌ار د‌ارد ش‍ن‍‍اس‍‍ای‍‍ی‌ ش‍ده‌ ک‍ه‌ م‍‍ه‍م‍ت‍ری‍ن‌ ‌آن‍‍ه‍‍ا م‍‍ع‍دن‌ «سنگ چل مران»‌ در دو ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ر‌ی‌ ‌غ‍رب‌ ش‍‍ه‍رس‍ت‍‍ان‌ ک‍ن‍گ‍‍اور ‌اس‍ت‌.


سورنا سپهسالار نامدار اشکانی
ساعت ٥:٥۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٢/٦   کلمات کلیدی:

سورنا یکی از سرداران بزرگ و نامدار تاریخ ایران در زمان اشکانیان است که سپاه ایران را در نخستین جنگ با رومیان فرماندهی کرد و رومی‌ها را که تا آن زمان در همه جا پیروز بودند، برای اولین بار با شکستی سخت و تاریخی روبرو کرد.

سورنا از خاندان سورن یکی از هفت خاندان معروف ایرانی (در زمان اشکانیان و ساسانیان) بود. سورن در زبان فارسی پهلوی به معنی نیرومند است.

ژولیوس سزار، پمپی و کراسوس سه تن از سرداران و فرمانروایان بزرگ روم بودند که سرزمینهای پهناوری را که به تصرف دولت روم در آمده بود، به طور مشترک و تحت عنوان کنسول اداره می‌کردند. آنها در سوم اکتبر سال 56 پیش از میلاد در جلسه لوکا  تصمیم حمله به ایران را گرفتند.

کراسوس فرمانروای بخش شرقی کشور روم آن زمان یعنی ، آسیای صغیر( ترکیه و سوریه امروزی) بود و برای گسترش دولت روم در آسیا، رویای پیروزی برایران، فتح ایران و سپس گرفتن هند را در سر می پروراند . وی فاتح جنگ بردگان و اسپارتاکوس سردار قدرتمند انقلاب بردگان بود.

کراسوس (رییس دوره‌ای شورای کنسولی) با سپاهی شامل بیش از 40 هزار نفر از لژیونرهای ورزیده روم که خود فرماندهی آنان رابرعهده داشت به سوی ایران روانه شد و ارد اول پادشاه اشکانی، سورنا سردار نامی ایران را مامور جنگ با کراسوس و دفع یورش رومی‌ها کرد.

نبرد میان دو کشور در سال 53 پیش از میلاد در جلگه‌های میان رودان و در نزدیکی شهر حران یا کاره روی داد. بر اساس روایات تاریخی، قبل از آغاز جنگ سورنا پیامی را برای کراسوس فرستاد و کنسول روم در جواب گفت : پاسخ تو را در پایتخت ایران می دهم.

سورنا در جواب کراسوس پیام داد: اگر در کف دست من مویی می بینی ، پایتخت ایران را نیز خواهی دید.

درجنگ حران، سورنا با یک نقشه نظامی ماهرانه و به یاری سواران پارتی که تیراندازان چیره دستی بودند، توانست یک سوم سپاه روم را نابود و اسیر کند.

کراسوس و پسرش فابیوس دراین جنگ کشته شدند و تنها تعداد اندکی از رومی‌ها موفق به فرار گردیدند.روش نوین جنگی سورنا، شیوه جنگ وگریز بود.

این سردار ایرانی را مبتکر جنگ پارتیزانی (جنگ به روش پارتیان) در جهان می‌دانند. ارتش او شامل زرهپوشان سوارکار، تیراندازان ورزیده، نیزه داران ماهر، شمشیرزنان دلیر و پیاده نظام همراه با شترهایی با بار آذوقه، آب و مهمات بود.

جنگ حران که نخستین جنگ بین ایران و روم به شمار می‌رود، دارای اهمیت بسیاری در تاریخ است زیرا رومی ها پس از پیروزیهای پی درپی برای اولین بار در جنگ شکست بزرگی خوردند و این شکست به قدرت آنان در دنیای آنروز سایه افکند و نام ایران را بار دیگر در جهان پرآوازه کرد و نام دولت پارت و شاهنشاهی اشکانی را جاودانه ساخت.

پس از پیروزی سورنا بر کراسوس و شکست روم از ایران، دولت مرکزی روم دچار اختلاف شدید شد. پس از این جنگ نزدیک به یک قرن، رود فرات مرز شناخته شده بین دو کشور گردید و مناطق ارمنستان و آسیای صغیر (ترکیه، سوریه، عراق) تبدیل به ایالاتی از ایران شدند.

سورنا پس از شاه مقام اول کشور را داشت. وی ارد را به تخت سلطلنت نشانید و به سبب اصالت خانوادگی در روز تاجگذاری شاهنشاه ایران کمربند شاهی را به کمر پادشاه بست. او به هنگام گرفتن شهر سلوکیه نخستین کسی بود که برفراز دیوار دژ شهررفت و با دست خود دشمنانی را که مقاومت می‌کردند بزیر افکند.

سورنا در این هنگام بیش از 30 سال نداشت.اما متاسفانه سورنا هیچ بهره‌ای از پیروزی بزرگ خود نبرد. ارد شاهنشاه اشکانی ناجوانمردانه بجای قدردانی، سپهسالار دلاور ایرانی را به قتل رساند.

سورنا در زمان پادشاهی اشک سیزدهم، ارد اول اشکانی، سپاه ایران را در نخستین جنگ با رومیان (نبرد حران) فرماندهی کرد و رومیان را که تا آن زمان در همه جا پیروز بودند، برای اولین بار به سختی شکست داد. در این جنگ کراسوس، پسرش و بیشتر سربازانش نابود شدند که این یکی از بزرگ‌ترین شکست رومی‌ها از ایرانیان در طول تاریخ بوده‌است.کراسوس که قصد داشت به تقلیداز اسکندر، ایران و هند را فتح کند، از سورنا، سردار ایرانی، شکست خورد و خود و اغلب سربازانش کشته شدند. 

برگرفته ازتاریخ ایران باستان - فرهنگ معین


ایران در دوره هخامنشیان چند زبانه بود
ساعت ٥:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٢/٦   کلمات کلیدی:

کلاریس‌ هرن اشمیت زبان‌شناس فرانسوی معتقد است در دوره امپراطوری هخامنشیان در کارها و امور اداری از چندین زبان از جمله فارسی باستان ، اکدی ، عبری و عیلامی و حتی یونانی استفاده می‌شد.

به گزارش فارس ، نشست تاریخ نوشتار زبان اعداد و نشانه‌ها (فرهنگ و هنر ایران باستان و بین‌النهرین) عصر دیروز در فرهنگستان هنر در مجموعه نقش جهان تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست کلاریس‌ هرن اشمیت ، عضو آزمایشگاه انسان‌شناسی اجتماعی و کلژ دوفرانس و متخصص زبان‌های باستانی و تاریخ تمدن ایران در مورد زبان و نوشتار در ایران باستان سخنرانی کرد.

این متخصص زبان و تمدن ایران گفت: بحث اساسی آن است که چطور از لحاظ شناخت‌شناسی یک فرد که پژوهشگر و یا دانشمند و محقق مطالعه بر ایران باستان است می‌تواند به‌ سمت تاریخ عمومی نوشتار 4 هزار سال پیش برود و آن را هدایت کند و برساند به زمان حال و به شکل نوشتار امروزی که همان شکل نوشتار اینترنتی است.

وی افزود: طبق بررسی‌ها در دوره امپراطوری هخامنشیان در کارها و امور اداری از چندین زبان از جمله فارسی باستان، اکدی، عبری و عیلامی و غیره و حتی یونانی استفاده می‌شده است.

کلاریس ‌هرن بیان داشت: در دوره هخامنشیان به علت تعدد زبان‌ها و استفاده از آن در امور اداری به جزء آن که همه زبان‌ها آموخته می‌شد، ناچار زبان باید به سویی کشیده می‌شد که به جای استفاده از زبان بر روی امر نوشتن به مسأله نوشتار پرداخته شود.

وی تصریح کرد: سؤال مهم آن بود که چرا باید نوشتن صورت گیرد و نوشتن در صورت عام چه معنایی دارد و حتی سوالی که شاید ساده به نظر آید آن که نوشتن یعنی چه؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها باید به ابتدای زمان نوشتن برگردیم و بدانیم نوشتن چه معنایی داشته و چرا افراد شروع به نوشتن کردند؟

هریس افزود: ما با قلم و کاغذ می‌نویسیم اما امروز بیشتر با رایانه‌ها این امر محقق می‌شود. خصوصیت کامپیوتر در این فرم نوشتاری به صورتی است که در چند لحظه حروف را می‌نویسد، نقاشی می‌کند، صدا پخش می‌کند، تصاویر متحرک را انجام می‌دهد و حتی می‌تواند محاسبه کند.

این محقق تاریخ ایران گفت: از این نقطه‌نظر رایانه دستگاهی نمادین است که در عین‌حال هم نمادین است و هم نمادساز و در درون خود می‌تواند تمام نمادهای متفاوت را به نماد ساده تبدیل کند.

وی اضافه کرد: اگر پژوهشگر و محققی بر روی خط میخی و روند تاریخ عمومی نوشتار تحقیق و بررسی کند متوجه می‌شود که این خط و کاری که در رایانه انجام می‌گیرد نیز همان است، و روند روند یکسان است.

کلاریس هرن به چهار هزار سال پیش از میلاد اشاره کرد و گفت: چهار هزار سال پیش از میلاد یک حرکت یا جریان از بین‌النهرین آغاز شد و حرکتی نشانه شناختی پدید آمد که همانند جریانی بزرگ شروع به حرکت به سمت اروپا و بعد آمریکا کرد.

وی با اشاره به این جریان گفت: در این اتفاق نشانه‌شناختی، ما با یک حرکت و جریان مواجه هستیم و هم‌اکنون هم با وجود بحران اقتصادی در آمریکا و اروپا ما با این روند روبه روییم چرا که در طول 30 سال گذشته اتفاقی افتاده و آن وجود رایانه و ابزارهایی است که در اختیار انسان‌ها گذاشته شده که این جریانات دستخوش آن حادثه است.

عضو آزمایشگاه انسان‌شناسی فرانسه گفت: مبادلاتی که در سطح بین‌المللی انجام می‌شود در حدود 95درصد مبادلات نوشتاری است و در آن پول تبدیل به نشانه‌ها شده و همان پول در بین رایانه ها در جریان است و همچنان این جریان ادامه دارد.

وی با اشاره به این جریان گفت: بحرانی که شاهد هستیم، بحرانی است که حاصل انتقال پول به نشانه‌ها و نوشتار است و در نهایت بحرانی است که ما می‌توانیم از دیدگاه نوشتاری آن را تحلیل کنیم.

نویسنده کتاب «3 نظام نوشتاری» افزود: در پایانه هزاره چهارم پیش از میلاد جریان نشانه‌شناسی از ایران و عراق به طرف مدیترانه و اروپا حرکت کرد و باید گفت در این زمان دو جریان بزرگ را شاهد هستیم.

وی به این دو جریان اشاره کرد و گفت: اولین جریان همان بود که در شرق دور رخ داد و به جریان نشانه‌شناسی شناخته می‌شود و دیگری جریانی که از آمریکای جنوبی و میانی با عنوان «مایا» آغاز شد.

وی به جریان نشانه‌‌شناسی مرکزی اشاره کرد و تصریح کرد: سه جریان در منطقه مرکزی وجود دارد:

1- جریان به‌وجود آمدن خط: یعنی ابداع عمومی خط که حدود 3500 سال پیش از میلاد در ایران و عراق پدید آمده است. و سپس نوشتار در این منطقه شروع به توسعه کرد.

2- جریانی که در حدود 6000 سال پیش از میلاد در یونان در حدود منطقه ترکیه امروزی رخ داد و ابداع دوم همان ضرب سکه، وزن و ارزش متفاوت آن بود که با نشانه‌های عددی همراه بود. اما در این سکه‌‌ها دخالت زبان کشوری که سکه را ضرب کرده شاهد نیستیم.

3- جریان سوم، جریان انفورماتیک یا اطلاعاتی است که شکل جدیدی از سبک اطلاعات را به‌وجود می‌آورد.

این استاد دانشگاه فرانسه گفت: نوشتار یک نوع مادی شدن عدد است. شکلی که در ابتدا در ایران و سپس بین‌النهرین ابداع شد.

کلاریس گفت: قرن‌ها در این منطقه صرفاً اعداد به نوشتار درمی‌آمد و متون اولیه که وجود دارند متون حسابداری است و ما شاهد هیچ‌ نوع ادبیات دیگری نیستیم.

وی با اشاره به ایران جنوبی گفت: در ایران جنوبی ابتدا نوشتار شروع شد و بعد به دلیل تنش‌های نظامی از بین رفت و ما شاهد یک توقف در این زمان هستیم اما نوشتار در عین حال در منطقه عیلامی و بین‌النهرین ادامه پیدا می‌کند و به تدریج اسناد حسابداری و ادبیات سلطنتی و پزشکی و مجموعه زیادی از ادبیات پدید می‌آید.

وی در مورد نوشتار در ایران گفت: در ایران بر خلاف بین‌التهرین نوشتار سلطنتی بود و این نشان دهنده آن است که نوشتار مختص امور سلطنتی بوده است و باید گفت جریان بزرگ نشانه شناختی ایران از بین‌النهرین شروع شد و به تمام نقاط جهان انتقال یافت.آنچه در این جریان سبب ابداع می‌شود چگونگی تبدیل نوشته‌ها به اشکال نوشتاری است که می‌تواند ابداعات مختلف را در فرهنگ‌ها به وجود آورد و فرهنگ‌ها را از یکدیگر جدا کند.


مرگ فرهاد چهارم ، پادشاه اشکانی
ساعت ٥:۳٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٢/٦   کلمات کلیدی:

2008 سال پیش در روز 31 مارس سال دوم پیش از میلاد فرهاد چهارم ، پادشاه اشکانی در توطئه ای توسط همسرش که یک زن رمی بود، مسموم شد و به قتل رسید. دستکم مورخان این روز را به عنوان روز مرگ فرهاد چهارم شاه ایران دانسته اند.

فرهاد چهارم در توطئه ای توسط زن رمی اش به نام ترموزا یا ترموسا مسموم شد و در این توطئه پسرش فرهادک نیز با مادر همدست بود.
  
درپی شکست کراسوس فرمانده و کنسول رم در جنگ حرّان در سال 53 پیش از میلاد از سورنا سردار نامدارایران و کشته شدنش، پرچمهای رم به دست ایران افتاد و باعث آشفتگی عمیقی در قلمرو امپراتوری رم شد.

اگوستوس امپراتور رم  که از سال 27 پیش از میلاد به مدت 31 سال فرامانروای رم بود برای پایان دادن به این تحقیررومیان که روحیه خود را از دست داده بودند با دولت ایران وارد معامله شد و قرار شد که پرچمها را از ایران بخرد و پول را به اقساط بپردازد. وی برای خرسند ساختن فرهاد چهارم که با این معامله موافقت کرده بود یک دختر رمی را هم برای وی فرستاد. فرهاد فریفته این دختر شد و با او ازدواج کرد و نامش را ترموزا گذارد.

به نوشته برخی از مورخان، ترموزا یا ترموسا درعین حال جاسوس امپراتوری رم بوده  و دستور داشت  فرهاد چهارم را  تحت تاثیر تلقینات خود قرار دهد.

ترموزا از فرهاد چهارم دارای پسری شد که نامش را فرهادک گذا شتند. فرهاد از زن قبلی خود و نیز کنیزهایش پسران دیگری داشت.

ترموزا برای اینکه پادشاهی به پسر خودش برسد و در عین حال خدمتی هم به وطن اصلی کرده باشد به شوهر تلقین کرد که پسران بزرگتر را که بیم کودتا کردنشان می رود به شهر رم بفرستد تا در عین حال با طرز زندگی رومیان و فنون نظامی آنان آشنا شوند. فرهاد پذیرفت، ولی پسران او از آن پس عملا گروگان دولت رم بودند.

در این میان ترموزا از فرصت استفاده کرد و با کمک پسرش، شوهر را مسموم ساخت و بزرگان ایران مجبور شدند که فرهادک را که تنها فرزند در دسترس بود به نام فرهاد پنجم به تخت سلطنت بنشانند.

امپراتور رم پس از شنیدن این خبر، نوه خود کایوس را برای گفتن تبریک روانه تیسفون کرد.

فرهاد پنجم به توصیه مادر تا کنار رود فرات (تیسفون در ساحل شرقی دجله است) به استقبال کایوس رفت و در دیدار با کایوس از دعاوی ایران بر ارمنستان گذشت.

ترموزا و کایوس به فرهاد پنجم تلقین کرده بودند که ارمنستان عامل اختلاف دو امپراتوری رم و ایران است و تا زمانی‌که تحت قیمومت ایران باشد و شاه آن را سنای ایران (مهستان) انتخاب و اعزام دارد این اختلاف وجود خواهد داشت و صلح و صفا دوام نخواهد آورد و فرهاد پنجم گفته های آنها را پذیرفت.

این اشتباه فرهاد پنجم موجب رنجش بزرگان ایران شد و ضرب سکه با تصویر مادر و پسر که قبلا در ایران رسم نبود و حاکی از شراکت مادر در سلطنت فرزند بود، این رنجش را به خشم مبدّل ساخت.

سران ایران از طرز تفکر فرهاد پنجم هم که تحت تاثیر مادر به یونانی ها و رمی ها نزدیکتر از ایرانی ها بود ناخرسند بودند طرح برکناری او را به مهستان بردند و کارهایی را که مادر او ترموزا به سود رومیان انجام داده بود ارائه کردند که تصویب شد و یک شاهزاده اشکانی دیگر را به نام ارد دوم به پادشاهی ایران برگزیده شد که یک نظامی خشن و سختگیر و قانونگریز بود.

فرهاد پنجم نزدیک به چهار سال سلطنت کرده بود. مورخان به سرنوشت ترموزا اشاره ای نکرده اند. شاید او به رم بازگشته بود زیرا که چهار سال پس از برکناری فرهاد پنجم، پسران فرهاد چهارم که در شهر رم بودند به ایران بازگشتند و بعدا یکی از آنان شاه ایران شد.

به این ترتیب در روز 31 مارس سال دوم پیش از میلاد فرهاد چهارم ، پادشاه اشکانی در توطئه ای توسط همسر رمی و پسرش مسموم شد. اما دوران قدرت این مادر و فرزند خیانت پیشه کوتاه بود و به زودی
شاه تازه ای از خاندان اشکانی بر تخت سلطنت ایران نشست.